Tillgänglighetskrav på produkter
Förenklad beskrivning av krav på användargränssnitt som gäller alla produkter som omfattas:
- Eventuell kommunikation kan ske med mer än ett sinne
- Exempelvis anvisningar i ljud- och textform eller taktila tecken.
- Alternativ till tal
- Om gränssnittet använder tal så erbjuds även exempelvis alternativ i form av text eller bilder.
- Eventuell kommunikation kan ske med mer än ett sinne
- Exempelvis anvisningar i ljud- och textform eller taktila tecken.
- Alternativ till färger
- Exempelvis kan text eller taktila symboler användas utöver färger.
- Alternativ till ljudsignaler
- Komplettera viktiga ljudsignaler med exempelvis text, bild eller lampor.
- Extra kontrast för viktiga visuella element
- Det finns exempel på automater som erbjuder högkontrastläge.
- Flexibelt ljud
- Främst avses att användaren ska kunna kontrollera ljudvolym, men det kan även gälla hastighet i uppläsning eller att kunna reducera ljudstörningar.
- Finmotorisk tillgänglighet
- Reglage ska vara tillräckligt stora och användaren ska inte behöva göra flera samtidiga rörelser.
- Motorisk tillgänglighet
- Det ska inte krävas betydande räckvidd eller styrka för att exempelvis komma åt och trycka ner knappar.
- Orsaka inte epileptiska anfall med flimmer
- Undvik sådant snabbt blinkande som kan orsaka anfall.
- Skydda användarens privatliv
- Exponera inte användares lösenord eller annan känslig information för andra, utan erbjud lösningar som exempelvis möjlighet att ansluta hörlurar.
- Alternativ till biometri
- Erbjud fler sätt att identifiera sig än bara en sorts biometri (till exempel fingeravtrycksläsare), så ökar sannolikheten att alla kan identifiera sig.
- Tillräckligt med tid
- Vissa användare behöver betydligt mer tid än genomsnittet. Utforma lösningar som alla hinner använda.
- Interoperabilitet med hjälpmedel
- Det kan till exempel innebära att en punktdisplay behöver kunna anslutas.
Andra krav på produkter
Det finns även krav på dokumentation som sitter på produkten eller som distribueras separat, krav på stödtjänster och sektorspecifika krav. Vi introducerar dessa på separata sidor.