För att kunna delta fullt ut i det digitala samhället krävs förutom tillgång till digital infrastruktur, i form av bredband och internetuppkoppling, också tillgång till centrala funktioner för åtkomst till olika digitala företeelser. Vi kan kalla detta mjuk digital infrastruktur. Dit räknas e-legitimation, e-post, digitala fullmakter och bankkonton. Alla har inte likvärdig tillgång till den mjuka infrastrukturen trots att den ofta är en nödvändig för att få tillgång till andra digitala tjänster. Att inte kunna använda ett e-postprogram skapar kommunikativa problem men kan också hindra vid e-handel eller beställning av olika produkter eller återställa eller få nya lösenord. Avsaknaden av e-post kan därför förstärka utanförskapet.
Att inte ha tillgång till en e-legitimation stoppar dels möjligheten till digitala betalningar, dels användningen av många andra tjänster som kräver att användaren legitimerar sig. Här blir det en mycket stor skillnad mellan att vara en del av eller stå utanför det digitala samhället. Personer som nekas BankID nekas också ofta möjligheten att ha ett betalkonto. Det finns idag både personer som saknar formell möjlighet att skaffa ett BankID samt de som har denna möjlighet men som inte klarar av att hantera installation, uppgradering, inloggning eller interaktionen mellan en tjänst och BankID. Det krävs också att BankID eller andra e-legitimationer har god tillgänglighet enligt aktuell standard och en fungerande användningskedja från ansökan till installation, identifiering och signering.