Standarder
Läs mer om bland annat de olika standardiseringsorganen, harmoniseringen av standarder med koppling till lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet och om PTS roll i arbetet
Standarder
Läs mer om bland annat de olika standardiseringsorganen, harmoniseringen av standarder med koppling till lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet och om PTS roll i arbetet
Om standarder
Standarder är gemensamma lösningar på återkommande utmaningar. Det övergripande syftet är att skapa enhetlighet och transparenta rutiner som olika aktörer kan enas kring. Att utgå från standarder i sitt arbete med digital tillgänglighet och användbarhet tydliggör resultatkraven och hjälper till att undvika missförstånd. Man slipper också investera tid och resurser på att hitta lösningar som redan finns rekommenderade.
Fördelarna är många med att använda standarder i syfte att förbättra och tillgodose sina användares behov. Flera av de standarder som berör digitalisering och i synnerhet Dos-lagen och Lag (2023:254) om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet har exempelvis som mål att hjälpa och vägleda aktörer i den regelefterlevnad som lagstiftningen förutsätter.