Universell utformning är att utforma så att alla kan använda lösningen. Det bygger på att det inte ska behövas särskilda lösningar för vissa behov. Det som är bra för vissa, underlättar för många, ger fler val och ökad användbarhet för de allra flesta.
Universell utformning är ett sätt att skapa förståelse för olika användares behov och förutsättningar. Den insikten kan sedan användas som en utgångspunkt i utformningen eller förbättringen av era produkter, varor och tjänster så att de kan användas av fler. Dessutom får ni fler kunder om de bättre kan förstå och använda det ni tar fram.
Användning av universell utformning betyder däremot inte ”one-size-fits-all”. Det kan finnas behov av ökad flexibilitet, behov av olika lösningar, individuella inställningar och funktioner för att alla ska kunna använda eller nyttja en specifik produkt eller tjänst som ni tar fram.
Många av dagens lösningar har dock utformats i tron att målgrupperna kan använda dem, men en sådan slutsats räknar ofta inte in mångfalden hos användarna. För lite hänsyn tas till att användare har olika behov, egenskaper och förmågor som ställer krav på flexibilitet och användbarhet. Resultatet blir att vissa inte kan använda de produkter, varor och tjänster som erbjuds. Dessa icke-användare kan inkluderas genom att tänka rätt och genom att bygga en kultur inom organisationen för universell utformning.
Exempel: Bruksanvisningar i videoklipp
Information och bruksanvisningar för produkter och tjänster finns ofta i form av videoklipp. Genom att göra informationen tillgänglig med hjälp av undertexter som kan översättas till många olika språk kan ni nå fler potentiella användare, exempelvis hörselskadade personer, personer med inlärningssvårigheter eller kognitiva funktionsnedsättningar, personer som behöver innehållet på ett annat språk, personer som inte kan höra ljudinnehållet, t.ex. i bullriga miljöer.